Bratislava trip: pokračovanie

Streda, 28. máj, náš výlet v Bratislave pokračuje druhým dňom. Už o 7:30 hod. ráno stojíme nastúpení na Obchodnej ulici, pomaly nasadáme do autobusu, ktorý nás odvezie na ďalšie nami nepoznané miesto. Aký program nás čaká dnes? Vyzerá to tak, že dopoludnie strávime ako dve samostatné skupinky, jedna skupina ostáva v Spojenej škole na Mokrohájskej ulici, druhá skupina pokračuje do Plaveckého Štvrtku, kde na základnej škole vystúpi mládež z osady na Budulovskej ulici so svojím divadelným predstavením. Tušíme, že predstavenie bude mať úspech, ale až podľa slov tých, čo atmosféru vystúpenia na základnej škole v Plaveckom Štvrtku zažili na vlastnej koži, vieme, že Divadlo z chatrče si svojím prirodzeným vystupovaním a úžasným talentom získalo nových fanúšikov.

Spojená škola na Mokrohájskej ulici má dlhoročnú tradíciu, poskytuje vzdelanie deťom s telesným postihnutím, ktoré sa však v rámci integrácie učia v triedach spolu s deťmi bez zdravotného postihnutia. V Spojenej škole môžu deti navštevovať materskú školu, základnú školu, gymnázium, 4-ročný či 2-ročný odbor obchodná akadémia, ale aj pomaturitné štúdium v odbore sociálnoprávna činnosť (viac informácií o škole nájdete na stránke mokrohajska3.sk). V škole trávime s deťmi celé dopoludnie. Sme rozdelení na tri skupinky, dievčatá si skúšajú varenie v žiackej kuchynke či maľovanie na sklo v tvorivej dielni, chlapci sa hneď prihlásia na florbal v školskej telocvični. Atmosféra v škole je neopísateľná, necítime žiadne bariéry, len nevyslovenú myšlienku, že príležitosť si zaslúži každý.

Dopoludnie strávené s veselými žiakmi a ich pedagógmi nám zbehne akosi prirýchlo, a tak po spoločnom obede už vyrážame ďalej. Čaká nás totiž prekvapenie – uvidíme miesto, kde vznikajú nové príbehy, uvidíme štúdio televízie Markíza. Deti majú plno otázok o tom, ako sa točia Televízne noviny či Teleráno a ako sa to všetko vlastne dostane na televíznu obrazovku u nich doma. Pred vstupom do budovy je malé jazierko, kde sa k nám pripojí známa tvár z obrazoviek, Patrik Herman, ten nám rozpráva množstvo príhod z natáčaní a dostaneme od neho aj radu, ako na to, aby sme mohli v živote dosiahnuť to, o čom snívame, tú si však necháme pre seba. Keďže je krásne počasie, po návšteve televízie sa prechádzame po Starom meste, osviežime sa zmrzlinou a vyrážame na plavbu loďou po Dunaji. Aby sme deň plný zážitkov ukončili vo veľkom štýle, navštívime ešte jedno miesto – vyhliadku v reštaurácii Ufo, odkiaľ je výhľad na celú Bratislavu. Supervízor finančného vzdelávania, Slávo, nám opisuje, čo všetko vidíme, a tak vlastne zisťujeme, že hlavné mesto Slovenska je väčšie, ako sme si mysleli. Skvelý deň zavŕšime výbornou večerou a príjemne unavení si ideme oddýchnuť do hostela, zajtra totiž čaká našich členov Divadla z chatrče vystúpenie v Spojenej škole na Mokrohájskej ulici.

Posledný deň nášho pobytu v Bratislave strávime znova s deťmi zo Spojenej školy, ktoré si pre nás pripravili kultúrny program, v ktorom vystúpia aj chlapci z Budulovskej. Po programe prichádza do školy veľvyslanec USA, pán Theodore Sedgwick, a ombudsmanka, pani Jana Dubovcová, aby s deťmi pri príležitosti Medzinárodného dňa detí diskutovali nielen o právach dieťaťa, ale aj o tom, ako trávili svoje detstvo a ako vyzeral Deň detí u nich doma. Po spoločnom obede vyrážame na cestu späť do Košíc.

Ak sme sa na trojdňovom výlete v Bratislave naučili niečo nové, tak to, že musíme byť vďační za všetko, čo máme, a tiež to, že nájsť nových priateľov môžeme aj na miestach, o ktorých sme predtým ani netušili, že existujú.

Osvetovo-vzdelávacie pobytové podujatie sa konalo v rámci projektu
Komunita na ceste k prosperite.
Tento švajčiarsko-slovenský projekt je podporovaný prostredníctvom Programu švajčiarsko-slovenskej spolupráce v rámci rozšírenej Európskej únie.